Khamis, 16 September 2010

Ada Apa Dengan Kambing??

Baru-baru ni aku folo ayah aku pegi pasar borong/tani/pagi/basah[aku xtaw nak mention pasar ape] kat Bukit Mertajam.Agak-agak nak cari la barang tuk masak kenduri kecik-kecik.Malam sblom tu kitorang da plan nak beli kambing 6/7 kilo.Alah,kire cket la bile ade sorang due sedare aku kat kampung ni yang champion bab-bab makan.Sekali sumbat masok perut kitorang pun da dekat 1 kilo.Aritu pulak tetibe aku rase bersemangat waja pulak nak pegi beli kambing.Bajet cam tokey kambing la plak pandai piley kambing-kambing ni.Nak pendek cite,kenape aku letak title "Ada Apa Dengan Kambing?".
Citenye camni,ade sorang pak cik mai habaq kat aku pasai kambing.

"Adek ang nak beli kambing ni ang tahu tentang sejarah kambing x?"-kata pak cik

Mule-mule aku buat-buat tak dengar ape pak cik tu cakap.Yela,kat pasar camni bukan macam kat tesco or carrefour yang korang pegi tu.Sebelah kanan orang memekik promote ikan,sebelah kiri terpekik promote daging sebelah hujong dorang terlolong promote sayur.Klo dekat hypermarket konpem  dorang kene seret keluar dengan brader-brader guard.

"Err..kene taw sejarah kambing dulu ke baru boley beli?"-kate aku

"Hahaha~takde la sampai camtu.Tapi ape salanye klo adek tahu.Kalo adek nak taw pak cik jual kambing spesies Capra aegagrus hircus"-kate pakcik

Pergh~tyme ni memang ak da nak angkat kaki da.Tak pasal-pasal kene dengar intro kuliah sains penternakan kat pasar basah ni.Tapi kene jage perasaan orang laen jugak kan.Omputih kate "consideration is everything in relationship".

"Err..pak cik ape kejadahnye tu??-kate aku[xde la aku cakap camni sebab klo kat utare ni kire bahse kutu]

"Kambing ternak.Haaha.Manusia mule bela kambing ni kira-kira 8000 hingga 9000 tahun yang lalu.Kambing camni  hidup berkelompok 5 sampai 20 ekor.Bile kambing cari makanan, kelompok kambing ini dipimpin oleh kambing betina yang paling tua, sementara kambing-kambing jantan berperanan menjaga keamanan kawanan~kire macam guard hotel concorde la.Kambing ni makan rumput dan daun-daun je."-kate pak cik

Kire panjang jugak la aku ingat penerangan pak cik tu sampai boley tulis dalam entri ni.Yang laen aku tak ingat sangat.Lepas settle sume aku bayar cepat-cepat nak blah.Bajet rushing la konon padahal aku da boring dengar pak cik tu punye hikayat.Tapi still aku appreciate gle sebab dapat la ilmu sikit.Agak-agak aku nak bukak ladang ternak kambing boley la aku aplikasikan ilmu yang aku dapat ni.p/s:aplikasi itu penting.

**** 

Maklumat tambahan:
  • Pak cik tersebut adalah taiko penternak kambing kat area utare ni. 
  • 1jam mase diperuntukkan untuk dengar penerangan pak cik tersebut. 
  •  Makan daging kambing boly buat badan cepat Hot.
  • Aku tak suke bau kambing. 

Tiada ulasan: